test

Jumaat, 1 Jun 2007

Cetakan WiFi jadi realiti



Gambar hanya menunjukkan "Orang kampung" yang sedang melihat sebuah mesin fotostat.

Ala, Kedai runcit depan rumah aku pun dah lama ada mesin fotostat. Tak Hairan pun



Ceritanya, aku baru dapat mesin fotostat, walaupun agak lewat, berbanding dengan kedai lain yang sudah lama ada mesin fotostat. Tapi tak mengapa, apa nak dihairankan , berlambak-lambak stesyen minyak yang dah ada mesin fotostat.


Mesin Fotostat itu 2nd Hand, tapi dia ada "duplex" , ada "printer board", sambung terus pada Belkin N1 Router menggunakan ethernet, maka automatik ia jadi "Pencetak WiFi".

Sebagai Pencetak WiFi

Walaupun mesin fotostat itu tak menyokong WiFi, tak mengapa, asalkan pengguna WiFi boleh cetak di situ.

Oleh itu, Stesyen Minyak PETRONAS Merlimau boleh menjadi "Stesyen Minyak pertama di dunia yang menyediakan perkhidmatan cetakan WiFi sehingga saiz A3".

Ada beberapa perkara lagi perlu dibuat, Perlu buat tatacara, bagaimana pengguna WiFi boleh cetak, apa dia perlu pasang pada peranti WiFi dia. Ajar RNK setakat mana yang boleh. Pengguna WiFi yang teknikal mungkin boleh pasang jurupacu(driver) pencetak itu sendiri, tapi pengguna biasa mungkin ada masalah. Tetapi kalau ada tatacara yang mudah dihafami & ringkas, tak mustahil pengguna biasa atau RNK boleh pasangkan jurupacu(driver).

Nak mengubah gaya hidup bukan senang, daripada benda tak wujud, nak diwujudkan, nak dijadikan budaya.

Budaya sekarang, pelajar politeknik simpan dalam pemacu USB & cetak di "Print Station" (1 kedai berdekatan dengan Politeknik).

Budaya yang nak dibentuk ialah, pelajar(atau business traveler) ada notebook sendiri, datang surf di stesyen Minyak, kalau nak cetak, guna apa-apa perisian pun, termasuklah laman web yang dia rasa dia nak cetak, asalkan jurupacu(driver)nya ada. Jadi tiada batasan perisian.

En Tan, Jurujual mesin fotostat tu, Cadangkan asaya supaya sediakan 1 komputer, supaya pengguna boleh bawak pemacu USB, tapi saya taknak.Saya taknak ada masalah perisian, taknak ada masalah pengformata, faham-faham lah, kalau dokumen MS word sekali pun, ada yang bergantung pada font luaran, gambar luaran.
Kalau pelajar kejuruteraan nak cetak lukisan teknikal, takkan saya nak kena ada CADCAM atau autocad dan lain-lain. Manalah saya nak tau setepat-tepatnya perisian yang diperlukan oleh pelajar. "Business traveller" mungkin ada UBS Accounting,takkan saya nak kena ada USB Accounting semata-mata bolehkan dia mencetak.

Jadi, kalau anda nak cuba sekarang, cuba pasangkan juruoacu(driver) mesin fotostat Ricoh Aficio 1018d




Sebagai Mesin Fotostat
Saya cukup suka dengan mesin fotostat ini,
Asalnya hanya nak beli mesin fotostat, Abdullah dah beli dulu, tapi dia beli Ricoh Aficio 1018. Bila tengok spesifikasi, rupanya Mesin fotostat zaman sekarang ni dah canggih, macam macam ada, tapi yang Abdullah beli itu yang paling asas, walaupun asas, tapi dia punya boleh ditingkatupaya jadi "Pencetak WiFi" juga.

Yang saya punya ialah Aficio 1018D, ada D, bermaksud duplex,
duplex membuatkan kita dah payah terbalikkan kertas untuk cetak depan belakang.
Kalau nak buat salinan "double sided", hanya tekan 1 butang tu dua kali, tekan start terus jadi. Berbanding dengan zaman dulu, orang kena masukkan balik kertas yang dah disalin semula supaya bahagian belakangnya dicetak.

Saya memang memilih Aficio 1018D, berbanding model lain walaupun ada yang lagi canggih, kerana UI dia.
UI dia guna butang-butang, maka senang nak ajar orang untuk gunakan.
Berbanding dengan UI menu pada skrin, rasanya lagi susah.
tak ada la susah sangat, tapi dia bergantung pada visual feedback yang mungkin tak sesuai untuk sesetengah orang.

Jadi, saya hanya ajar 3 perkara dahulu untuk semua RNK, salinan1 side, salinan doublesided, salinan kad pengenalan.

Terbukti saya dah dapat ajar RNK yang lebih 60 tahun untuk guna mesin fotostat ini.








0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit