test

Isnin, 13 Oktober 2008

Tutorial Menggunakan alamat namaanda.via.my di Blogger.com

Laman blog saya beralamat hasbullah.pit.my, nama domain ialah jenis berbayar.

Namun, terdapat cara, supaya alamat blog anda (yang menggunakan platform Blogger) menggunakan alamat lebih pendek secara percuma.

sebagai contoh melaka.via.my , khalid-samad.via.my , tanpa perlu menukar platform blog anda.


Bahagian Pertama ZoneStrainst

Mula-mula sekali, daftar di zonestraits. logmasuk.

"Add from Available domain" masukkan nama yang anda mahukan itu, check availablity, dan Teruskan mendaftar.

Dalam tutorial ini, contoh ialah debat-rakyat.via.my



Kemudian.





Kemudian klik pada nama domain itu,





dan save service


kemudian pilih "DNS Management"


pilih CNAME dan masukkan "ghs.google.com"
Add record.

Siap bahagian pertama. Belum siap lagi.
Si atas permintaan solehpolysas untuk membolehkan www.solehpolysas.via.my boleh digunakan untuk membaca blog. Maka perkara ini ditambah.

Klik pada domain yang dicipta tadi, dan klik subdomain.
(Kalau ikut hukum DNS ia bukan subdomain, kerana kita mahu masukkan kemasukan CNAME.)
 Add subdomain



Klik pada nama subdomain itu, dan Zone Management


Barulah www.debat-rakyat.via.my di CNAMEkan ke debat-rakyat.via.my yang telah di CNAMEkan ke ghs.google.com.




Bahagian Kedua:Blogger.com

Bahagian ke dua ialah menetapkan alamat di Blogger.
Logmasuk seperti biasa dan pilih Settings, Publishing, Swicht to Custom Domain.
Switch to Advance Settings

Kemudian, kemudian masukkan alamat dah didaftarkan tadi. Dalam contoh ini ialah debat-rakyat.via.my.






Save Setting.

Saya tidak save setting, maka bolehlah Nobisha melompat ke bahagian kedua tutorial ini untuk merealisasikan debat-rakyat.via.my


dan siap. belum lagi.


Pergi ke tempat yang sama. tandakan seperti berikut.





Anda tidak perlu bersusah payah mempromosi alamat baru kerana alamat lama akan dilencongkan ke alamat baru.

25 comments:

  1. terima kasih diatas hadiah anda..memang berguna sekali..
    soleh bukan tidak mahu masukkan cname.. tetapi ada beberapa masalah.. cuba taip contoh www.solehpolysas.via.my

    adakah ke blog soleh?? tidak sama sekali.. www tidak termasuk.. full url hanya http://solehpolysas.via.my

    jika buat http://www.solehpolysas.via.my maka tidak akan pergi ke blog soleh.. 2 shj..

    lg 1, soleh bukan promote link td, tetapi hanya sekadar mencuba link tersebut.. harap maklum..

    ape pun thanks dgn info n hadiah..

    BalasPadam
  2. solehpolysas,

    Aku dah kaji2, memang boleh.

    ko Add domain baru www.solehpolysas.via.my

    lepas tu kau buat ikut langkas di atas, tapi jangan CNAME ke ghs.google.com , tapi CNAME ke solehpolysas.via.my

    lepas tu kena ubah tetapan blogger sikit supaya www.solehpolysas.via.my boleh di lencongkan ke solehpolysas.via.my

    BalasPadam
  3. Jangan guna cara di atas, rugi kuota domain.

    Tunggu kejap saya kemaskini tutorial

    BalasPadam
  4. barang percuma tidak sama dengan barang berbayar...

    BalasPadam
  5. Salam bro,

    memang nampak cool.. thank you bro.. it's work... - http://fazrulls.via.my/

    orait,, aku pun sama gak cam solehh bukan nak promote link tapi sekadar mencuba..pemberian dari rakan2 kan..

    orait,,

    BalasPadam
  6. Tahniah sebol, entri begini tarafnya evergreen. Pasti dirujuk sepanjang zaman.

    BalasPadam
  7. Bro,

    Banyak sangat nama, nanti susah nak ingat. Kalau beli domain sendiri, tu lagi baguih. Kalau tak der duit macam saya, gunakan blogspot jer la :)

    Anyway, terima kasih kerana sering berkongsi dan mendidik saya dengan teknologi. Banyak yang saya belajar apabila berguru dengan saudara.

    BalasPadam
  8. Nobisha:

    Tak perlu hafal nama baru,
    kalau masuk guna nama lama pun boleh.

    Ada sesiapa yang masuk blog ini guna alamat sebolku.blogspot.com ?

    BalasPadam
  9. pertama sekali soleh nak minta ampun..huhu..xtau plak psl nama 2..sory bro...

    thanks lg sekali bro.. soleh kongsi kat blog nnt ya.. huhu..

    soleh dah buat yang www.solehpolysas.via.my
    sekarang dah boleh.. tetapi soleh tidak menukar pon setting di blogspot..

    soleh just setting di add DNS.. sebenarnya perkara ini berlaku kepada blogspot shj..

    seperti web lain, contoh soleh http://bulksms.via.my
    soleh juga add subdomain www.bulksms.via.my (ini bukan promote,tetapi jdkan sebagai contoh..maaf yer..)

    tetapi cara untuk settingnya soleh tidak pergi ke management..tetapi hanya di URL Forwarding + MX record management

    dan setting seperti biasa, dulu soleh sudah pon post cara untuk first time reg kat zonestraits..

    tidak perlu la nak bincangkan lg..
    ape pon thanks.. skrg dah boleh guna WWW..

    BalasPadam
  10. Cool. Digalakkan bagi blog yang masih sangat muda usianya.

    Tapi bagi blog yang dah lama usianya di internet, sifat suka tukar-tukar domain ni tak bagus dari segi SEO. Nanti ranking di Google dan Yahoo akan banyak jatuh.

    BalasPadam
  11. solehpolysas™ :

    Kalau akan rugi SEO kalau guna URL forwarding.

    orang akan buat pautan ke pautan tetap kalau nak rujuk sesuatu penulisan.
    Tapi orang akan buat pautan je www.solehpolymas.via.my untuk muka hadapan?

    enjin carian akan indeks myp4u.blogspot.com.

    Jadi, aku rasa untuk www.solehpolymas.via.my guna URL forwarding.

    untuk solehpolymas.via.my guna CNAME ke google.

    META & Description tu boleh di tambah pada template blogger.

    BalasPadam
  12. Tawel Sensei :

    Dulu aku risau perkara yang sama bila nak guna hasbullah.pit.my , alang-alang hasbullahpit.blogspot.com belum matang, baik tukar awal.

    Akan tetapi banyak blog yang buat pautan ke permalink ke sbeolku.blogspot.com ,

    jadi aku jadikan blog aku ni sebolku.blogspot.com , hasbullahpit.blogspot.com jadi isikandungan, kemudian sebolku.blogspot.com yg dijadikan sebagai hasbullah.pit.my .

    mulanya risau takut hilang SEO, akan tetapi blogger lencongkan dengan baik.

    semua permalink yang ada pada sebolku.blogspot.com dilencongkan ke hasbullah.pit.my

    Kalau tak percaya, masuk sini
    http://sebolku.blogspot.com/2008/10/tutorial-menggunakan-alamat.html URL penuh alamat lama akan jadi URL penuh alamat baru.

    PR aku tetap 4 macam sebolku.blogspot.com.

    mungkin lambat beberapa hari untuk dia jadi PR yang asal.

    BalasPadam
  13. bro sebol....kawan punyer header terus hilang bila convert pada via.my...bole xplan...tambahan kawan follow rule yang bro bagi....

    BalasPadam
  14. si lembiks:

    dah remove ban,

    header yang mana ilang?

    nuffnang?

    BalasPadam
  15. Kalau ada iklan nuffnang, kena "edit" blog ke URL baru, jgn guna "add".

    BalasPadam
  16. header yang ada gambar Pak Lah tu.....ilang terus...check dalam template kod dia still lagi ada...macam

    BalasPadam
  17. salam en pit.. selama ni saya duk diam jer lepas baca, tapi kali ni nak beri sikit komen la..

    via.my ni baru ke? Sbb kalu dah lama, napa la x bgtau awal2.. dah susah je saya pakai .co.cc... via.my mcm lebih cool..

    Anyway, thx for this tutorial, maybe nak gunakan blog lain la tukar nama.. hehehe

    BalasPadam
  18. Saya ada satu, pakai co.cc

    http://www.kujie.co.cc/

    testing blog sebenarnya...

    BalasPadam
  19. silembiks:

    aku rasa masalah ko tu terpencil la.

    BalasPadam
  20. smaelz

    Saya dapat idea tulis ni selepas tengok solehpolysas tidak gunakan CNAME ke ghs, dia guna redirect sahaja sebelum ini.

    lepas itu saya register lah zonestraits, baru boleh tahu samada dia boleh cname atau tidak.

    selepas boleh CNAME, terus saya tulis tutorial ini.

    Semua berlaku dalam temmpoh kurang daripada 24 jam.

    BalasPadam
  21. Can I create sub-domains under the 2LD?

    Yes you can, but only for your own internal use. The operating, renting, leasing, licensing, trading or in any other way dealing in or permiting the use of any sub-domains so created, whether to a third party or on behalf of or for the benefit of any third party, whether for profit or otherwise, is strictly not allowed.

    http://www.mynic.net.my/newhp/2ld-faq.html#2-6-5

    perlu & kena www didepan untuk 2LD walaupun subdomain. :) sila emel atau rujuk pada mynic

    BalasPadam
  22. Bro, kalau wordpress bleh guna trick ni tak?

    BalasPadam
  23. wah..
    template baru lak..
    nice..

    thanks utk maklumat ni..
    dah cuba..
    mmg menarik..

    BalasPadam
  24. blh x aku ltak nama domain aku tu aku ltak www sbg antara domain tu? ?
    aku register sbg http://www.domain.via.my. aku dh register, die ok je(available).

    BalasPadam
  25. salam encik penulis,
    tumpamg tanya ye pasal blog ni
    cekarang ni saya dah ada blog sendirik: http//missninahamzee.blogspot.com/

    saya ada download cart template utk blog baru yang boleh dispaly n jual2 tapi tak reti la macammana set blog guna template tu

    boleh encik bantu saya?
    thanks a lot

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit