test

Selasa, 10 Jun 2008

YB Salahudin Yang Mengecewakan

YB Salahudin agak mengecewakan apabila berada dikaca TV bersama Shahrir Samad. Sudah beberapa kali ditanyakan penyelesaian pengagihan subsidi akan tetapi penyelesaian yang diberikan adalah umpama menyalahkan kerajaan tidak duduk berbincang dan tentang ketelusan PETRONAS.

Cadangkan sahajalah subsidi itu diberikan kepada semua rakyat melalui subsidi makanan setiap orang bagi sebagaimana Tuntutan Subsidi Makanan Rakyat.

Jika Shahrir Samad katakan mengapa cara itu sesuai, katakan sahaja ianya adalah subsidi menyeluruh kerana yang merana adalah poket rakyat, bukannya poket kerajaan persekutuan. Poket kerajaan persekutuan akan penuh kembali apabila PETRONAS mengumumkan keuntungan tahun kewangan 2007.

Cadangan Tuntutan Subsidi Makanan Rakyat adalah lebih baik daripada subsidi berdasarkan sektor A, kemudian sektor B , Sektor C, kerana pasti akan ada lompongan insan Rakyat Malaysia akan tidak menikmati subsidi.

Sebagai contoh yang nyata ialah Keterlupaan Shahrir Samad akan subsidi yang diberikan kepada teksi yang berpetrol. Belum lagi sentuh subsidi keatas jentera pembajakan sawah yang hanya digunakan ketika musim tertentu, dimana SKDS tidak boleh digunakan dalam bentuk kuota harian kerana ia digunakan pada musim tertentu sahaja.

Banyak kenderaan yang tidak didaftarkan sebagai "bas" atau "teksi" yang dijadikan sebagai pengangkut pelajar di kawasan luar bandar sudah pasti tidak mendapat subsidi, dan ini tidak adil. Pengstrukturan subsidi hanya boleh dilakukan selepas masalah-masalah ini diatasi terlebih dahulu.

Ini senarai lama perkara yang patut dikaji sebelum pengstrukturan subsidi.

Kalau Tuntutan Subsidi Makanan Rakyat dipenuhi, maka ianya diibaratkan sebagai tampalan keatas kebocoran secara menyeluruh.

Berbanding dengan cara sedia ada Shahrir Samad, tampal sikit demi sedikit, tapi masih ada yang belum ditampal.

Shahrir Samad telah katakan kononnya subsidi ke arah pemakanan sudah ada, numun YB Salahuddin boleh balas balik. "Kalau bukan golongan petani, tapi miskin, mereka juga perlukan makanan".

"Golongan miskin yang tiada sumber pendapatan hendak dimasukkan kedalam sektor apa?". Sedangkan merekalah yang kita perlu kasi makan dulu.

Golongan pekerja ada MTUC boleh mintakan gaji minima, golongan miskin tanpa pekerjaan tiada persatuan khas.

Nak makan pun susah, inikan pula nak berpersatuan.

YB Salahudin juga boleh mencadangkan supaya adanya beberapa wakil daripada Pakatan Rakyat dimasukkan sekali kedapat Jawatankuasa Menangani Inflasi sedia ada, sebagai satu langkah apabila soalan dikemukakan.

Walaubagaimanapu, saya tak bolehkan menyalahkan Shahrir Samad dan YB Salahudin sahaja. Saya pun salah juga.

Saya lambat datang ke Muktamar Pemuda PAS Melaka, sehingga saya tak dapat sampaikan Tuntutan Subsidi Makanan Rakyat kepadanya supaya boleh diperdebatkan dengan Shahrir Samad.

Saya hanya sempat sampaikan secara lisan kepada Ustaz Kamaruddin Sidek, itupun setelah Muktamar habis.

Maafkan saya kerana saya gagal membawa agenda Tuntutan Subsidi Makanan Rakyat sebagai Agenda PAS.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit