test

Jumaat, 9 Mei 2008

Adakah kita bersedia memaafkan mereka jika mereka bertaubat?

Merujuk kepada persoalan maaf suatu ketika dahulu, adakalanya saya terfikir, adalah masyarakat Malaysia bersedia memaafkan seseorang yang telah insaf dari perbuatan rasuah dan pecah amanahnya?

Mungkin agak sukar untuk menjumpai seseorang perasuah yang benar-benar bertaubat sehingga mahu memulangkan kesemua wang hasil dari pendapatan tidak halal mereka walaupun wang itu sudahpun dibelanjakan.

Saya pun agak mushkil, bagaimana perasuah tak kira ahli politik atau kakitangan kerajaan yang ingin bertaubat.

Sekiranya dahulu mereka menerima sumber haram sebanyak 1 juta, akan tetapi keseluruhan harta yang dia miliki sekarang ialah 500,000 sahaja termasuk aset tidak cair. Sekiranya dia menjual keseluruhan hartanya, dia masih tidak mampu untuk membersihkan hartanya. Adakah dia perlu meminjam pula? Adakah baki 500,000 boleh dibersihkan secara ansuran?

Melihat akan kejatuhan BN di beberapa negeri, saya pasti terdetik di kalangan mereka yang ingin bertaubat, akan tetapi tidak tahu bagaimana.

Adakah mereka akan dipenjara jika memohon maaf secara terbuka atas kesalahan lalu?

Mungkin mereka tidak perlu membuat kenyataan terbuka memohon maaf, kerana dia akan dikenakan hukuman sivil yang memenjarakan mereka.

Saya rasa, perlunya Ulama PAS mengeluarkan garis panduan bagi mereka yang ingin bertaubat.

Akan tetapi, adakah masyarakat boleh memaafkan mereka, atau terus ungkit mengungkit kisah lama untuk memperburukkan individu yang telah bertaubat itu?

Mungkin ada diantara mereka yang masih mampu untuk membersihkan wang haram yang mereka perolehi. maka bolehlah mereka bertaubat sekarang. jangan sampai tahap "tidak mampu".

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit