test

Jumaat, 22 Februari 2008

Ruang lingkup pemikiran rakyat mestilah setakat x

Seringkali wujudnya beberapa isu, yang agak memberi kesan negatif kepada kerajaan Barisan Nasional, maka kebiasaannya akan ada "penjelasan" tentang sesuatu isu.

Adakalanya penjelasan itu agak teknikal hingga sukar difahami rakyat.

Saya ambil contoh "Isu Kenaikan Harga Barang" dan "Islam Hadhari"
.

"Islam Hadhari"

Ketika Isl*m Hadhari mula diperkenalkan sebelum pilihanraya 2004, ramai orang yang mengatakan ianya seolah-olah agama baru. Maka pihak BN cuba mengadakan "Penjelasan" supaya rakyat faham apa itu Isl*m Hadhari, Saya masih ingat lagi suatu ketika, ramai ahli politik UM/BN yang mengatakan "Masih ramai lagi yang tidak memahami Islam Hadhari", seolah-olah hukum untuk memahami Isl*m Hadhari adalah wajib.

Maka mereka kata "Islam Hadhari" bukan agama baru walaupun mengikut hukum DM, ianya seolah-olah agama baru.

Mereka kata ianya "pendekatan" dan bukan agama baru, maka kita iyakan dahulu sementara waktu.

Mereka masih lagi mahu memberi "Penjelasan", maka dikeluarkan 10 prinsip itu beserta huraiannya.

Siapa yang tak hafal 10 prinsip itu, maka dia dikira "Tidak memahami Islam Hadhari".

Maka, untuk memahami juga , maka hafal sahaja 10 prinsip itu, hafal sebiji sebiji ayatnya.

Memang 10 prinsip itu kelihatan seperti senarai 10 "perkara baik".

Maka timbul 1 lagi persoalan, adalah 10 prinsip itu cukup lengkap untuk dilabel sebagai sesuatu yang merujuk kepada Islam?

mengapa mesti ada "Kekuatan Pertahanan" sedangkan tidak diceritakan langsung tentang keselamatan kanak-kanak? Adakah dengan pertahanan kuat rakyat selamat? mengapa tidak "keselamatan terjamin" mengganti "Kekuatan Pertahanan"?

Oh, Jangan dipersoalkan 10 prinsip itu, sekiranya dipersoalkan, anda akan ditakrifkan sebagai "Tidak memahami Islam Hadhari"

Jangan dipersoalkan Nama "Islam Hadhari" sepatutnya "Hadharah Islamiyah" kerana ia akan menjadikan anda sebagai "Tidak memahami Islam Hadhari".

Dipendekkan cerita, untuk dijadikan sebagai seseorangitu memahami Islam Hadhari, mereka mahukan kita memahami ikut setakat mana yang mereka mahu kita faham, tak boleh lebih, tak boleh kurang. Itulah ruang lingkup pemikiran yang disediakan.

Adakah anda ingin "Memahami Islam Hadhari"?


Isu Kenaikan Harga barang

Banyak kali kerajaan BN cuba menberi "penjelasan" tentang isu kenaikan harga barang, saya tahu memang ramai pembangkang yang tak faham konsep mekanisme pengawalan harga, saya akui, kalau mengikut sistem sedia ada, memang sukar untuk mengawal harga. Akan tetapi Rakyat hanya mahukan hasilnya, hasilnya mestilah harga yang mampu dibeli oleh rakyat.

Maka dicadangkan "Penjelasan" untuk memaksa rakyat memahami "Isu kenaikan harga barang". Memang kerajaan membayar "subsidi" untuk mengurangkan harga barang, akan tetapi punca kenaikan tidak ditangani.

Bersungguh2 mereka cuba menerangkan mekanisme pengawalan harga, perbandingan harga dengan negara jiran, seolah2 itulah yang terbaik.

Maka bila dibandingkan harga barangan dalam ringgit yang lemah, dengan barangan didalam matawang asing dinegara lain, memanglah barangan kita kelihatan lebih murah, akan tetapi dari sudut pendapatan perkapita, rakyat Malaysia jauh lebih rendah.

Oh tunggu, "Pendapatan perkapita" dan "Nilai Matawang" tidak dimasukkan dalam buku kecil "Penjelasan Mengenai Subsidi Dan Kenaikan Harga Barang".
Nanti akan akan dilabel sebagai "tidak memahami isu kenaikan harga barang".

Jangan dipersoalkan kenapa Paklah lambat lepaskan tambatan ringgit yang menjadi faktor kenaikan harga barang, nanti anda akan dikira sebagai "tidak memahami isu kenaikan harga barang"

Dalam mukasurat 11, buku tersebut...

Walaupun Malaysia merupakan pengeluarkan utama minyak sawit mentah dunia, komoditi tersebut diniagakan dalam US Dollar dan penentuan harga bergantung kepada keadaan pasaran antara bangsa.
Jangan dipersoalkan kenapa sebahagian dari minyak sawit tidak boleh diniagakan pada pasaran tempatan mengikut mekanisme penentuan harga tempatan. Nanti anda akan dikira "Tak Memahami isu kenaikan harga barang".

Jangan dipersoalkan ketuanan US Dollar, nanti anda akan dikira "Tak Memahami Isu Kenaikan Harga Barang".


Sudah banyak kadi saya tulis, tentang faktor matawang menjadi faktor kenaikan harga barang, Bagi saya, nilai sebenar ringgit ialah 1USD = RM 2.30 dan bukannya RM 3.20 seperti hari ini.

Maka, sila lihat sendiri berapa harga barangan negara kita berbanding negara jiran.

Perkara yang anda perlu lakukan ialah pergi ke bilik gerakan BN berdekatan, dapatkan buku, "Penjelasan Mengenai Subsidi Dan Kenaikan Harga Barang" dan baca dan fahamkan, tapi jangan faham setakat apa yang mereka mahu anda faham. Anda kena kira..

Andaikata nilai ringgit ialah 1USD = RM 2.30, (iaitu kenaikan ringgit adalah 40%)

buka halaman 19, perbandingan harga barangan Malaysia dengan negara Jiran.
Sekiranya Ringgit meningkat 40%, maka:-
(darabkan harga dalam USD dengan 1.4)
  • Harga LPG kita adalah 0.72 USD/KG lebih kurang Kuawit 0.79 USD/KG
  • Harga tepung gandum menjadi 0.58USD/KG, sudah menghampiri Harga Indonesia
  • Harga gula menjadi 0.63USD/KG, sudah lebih mahal pula dari Thailand yang 0.57USD/KG
  • Harga Ayam, menjadi 7.79 USD/KG, sudah lebih mahal dari Singapura.

Saya tak nafikan Akta kawalan bekalan telah banyak membantu menstabilkan harga, akan tetapi apabila matawang ringgit rendah, terlalu banyak "subsidi di_atas_kertas" diberikan, sehingga sistem makanisme penentuan harga dan kawalan bekalan menjadi kelangkabut.

Puncanya perlu diatasi iaitu Nilai matawang. Selain itu mekanisme penentuan harga perlu dirombak, yang penting sekali olahkan ia supaya rakyat mampu dan bekalan mencukupi. Jangan persoalkan berapa banyak subsidi_diatas_kertas dibayar oleh kerajaan kerana ia hanya di atas kertas.

Akan tetapi jika persoalan matawang dimasukkan ke dalam isu itu, maka siapa yang faham lebih akan menjadi "Tidak memahami Isu kenaikan harga barang".

Janganlah suruh rakyat memahami juga "penjelasan" tentang isu harga barang yang begitu teknikal bagi orang kampung akan tetapi setakat "x" sahaja. (x ialah ruang lingkup pemikiran rakyat, tak boleh tahu lebih-lebih).

Rakyat hanya mahukan hasil (harga barang murah, dan bekalan cukup). persetankan mekanisme penentuanharga, akta kawalan bekalan, ianya bukanlah sesuatu yang semua rakyat perlu tahu dan faham.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit