test

Selasa, 9 September 2014

Far East (SYAHADAH) di Politeknik Merlimau





via IFTTT

Kelakuan Facebook & Iklan Facebook

Apa pro dan kontra Iklan Facebook (fb ads)?

Suatu ketika dahulu saya adalah pengguna fb ads antara yang terawal, seawal 2010.
Kini sudah kurang sangat-sangat.

Bukan iklan facebook yang tak bagus, tetapi kelakuan facebook itu yang merosot.

Paparan yang melihat posting semakin lama semakin kurang.
Kena banyak 'engagement' baru boleh tinggi.

Ada pula pihak yang mencadangkan supanya posting banyak-banyak untuk naikkan engagement.
Tetapi ianya agak huduh kalau mesej yang sebenarnya kita nak sampai itu sememangnya tidak banyak.

Setakat ini, 1 engagement Fanpage, akan membuatkan seseorang itu boleh nampak posting fanpage lebih kurang 6 hari.
Ditambah pula default bagi timeline facebook menjadi "top stories", maka makin lama makin kurang.

Jadi, Iklan facebook untuk menambahkan like semata-mata adalah 1 pembaziran.
Dan juga iklan facebook khusus menaikkan TAT, dalam bentuk engagement juga 1 pembaziran.

Jadi nak kena susun balik strategi kalau nak iklan di Facebook Ads.

Untuk page yg mula buka, mungkin menaikan like agak sesuai, sebab drpd puluhan, boleh jadi ribuan.
Sampai 1 tahap, ianya sudah tiada impak, sebab ramai yang sudah like, tidak nampak posting fanpage.

Facebook sendiri cadangkan supaya kerap update.
Tapi itu pun tak sesuai,
Kalau sudah tak nampak, banyak update pun sudah tidak nampak.

Berbanding 4 tahun lalu, tak perlu usaha tambahan untuk menaikkan engagement.
Page yang sudah ada 3k like, zaman itu sudah cukup meriah.

Oh ya, suatu ketika dahulu, sesiapa yang hendak komen di page tertentu, kena like dahulu, berbanding sekarang, belum like pun sudah boleh komen.

Tetapi, Fb Ads masih lagi releven, sebab sasaran pengguna Facebook bertambah.
Tetapi ianya tidak lagi sesuai untuk bergantung pada like yang ada atau nak maintain TAT yang tinggi.
Sekarang tiada lagi TAT, tetapi hanya ada "People Engaged".

Di mana Fb Ads masih releven?
Jika anda mempunyai posting yang mana keperluan anda ialah untuk memberitahu pada lebih ramai orang, yang tidak semestinya sudah like page anda.
Maka iklan berbentuk engagement adalah sesuai.

Tetapi jangan mengharapkan "People Engaged" kekal tinggi, sebab ianya akan surut jua selepas beberapa hari.

Maka, mana yang berminat, anda akan dapat like percuma, yang lahir dari jiwa nurani dia sendiri.

Paparan Organik juga akan balik asal jua.

1 perkara yang ramai tidak perasan ialah, tentang "visit".
Disebabkan kelakuan pengguna facebook, yang biasanya hanya buka timeline sendiri.
Maka like atau komen yang anda dapat tidak semestinya berlaku selepas mereka masuk page anda.
Ramai yang berinteraksi apabila posting muncul di timeline mereka.
Akan tetapi, yang benar-benar masuk ke page untuk skrol atas ke bawah, memang jauh lebih rendah.

Satu lagi situasi di mana Fb Ads masih relevan, adalah iklan yang dipautkan ke lokasi luar.
Dimana apabila diklik, memang akan pergi ke tapak luar.
Ianya memang tiada kena mengena dengan fanpage engagement ataupun like, akan tetapi anda boleh membiasakan pengguna untuk ke laman web tersebut. Bergantung pada keadaan page luar itu sendiri.

Kelakuan pengguna facebook yang sering terperap di timeline mereka, merugikan pengiklan.
Adakalanya, iklan untuk like dipaparkan di timeline. Tetapi page telah di'like' tanpa masuk ke page itu.
Pemilik page rasa seronok, tetapi yang berlaku ialah hampir tiada apa-apa berlaku.
Blangan like bertambah, tetapi mesej tak sampai.

Begitu juga iklan engagement yang disasarkan pada bukan likers.
Mereka boleh like/komen posting itu, tetapi, kalau tiada inisiatif, mereka tidak masuk ke page anda.


Jadi kesimpulannya,
Facebook adalah sasaran untuk mendapatkan pelanggan tetapi fanpage bukanlah tempat sesuai untuk duduk bertapak.


Bab Facebook Location akan saya cerita kemudian.













Khamis, 4 September 2014

Sajak : Benci Rindu Facebook Ads

Hati ini bercampur baur,
Aku benci, tapi kadang kalanya rindu.

Bila kuselak,
Tanggal 29 November 2010,
Bermulanya hubungan.
Aku dan Facebook Ads...

Bil pertama, 6 disember 2010.

Masihku ingat
Bank telefon
Kenapa ada Facebook dalam bill?
Bayar ke siapa?

Aku pun jawap "facebook"

Ditanya lagi "Facebook mana"?

Aku pun jawap "facebook"
"Syarikat Facebook tu"

Mungkin zaman itu, tiada orang bayar ke "Facebook"

Tak lama selepas itu
PRK Merlimau. Guna Fb Ads..
Entah mengapa aku tak faham Yuhaizad nak padam Page itu.
Walhal dia yang bertanding, Suka hati dia lah...

Masa berlalu, keakraban makin erat.

Teringat lagi, terpaksa cari Artis Tamil untuk iklan Deepavalee.

Masa Berlalu lagi, Facebook makin kedekut.
Makin kedekut, Tahi hidung masin.

Iklan masih boleh jadi murah,
tapi impak sudah tiada.

Kedekut pada fanpage.
Kalau dulu 1 engagement, boleh lama sikit orang nampak di time line.
makin lama makin singkat.

Aku putuskan untuk bercerai talak 1.
Walaupun gusar.

Mujur ada Adword.
Pening juga mula mula
Terminologi pelik-pelik.
Tapi nasib baik impaknya OK.
Makin cinta.
Walaupun tak cukup kenal tapi sudah cinta.
Rupanya ada dunia diluar facebook yang lebih luas.

Berbulan bebas dari Fb Ads, dengan cinta baru pada Google.
Organic view taklah turun sangat.


Tiba-tiba, kawan-kawan suka Fb Ads.
Terpaksa pula ku mencari orang untuk suka Fb Ads.

Rasa macam munafik pun ada.
Panggil orang untuk Fb tapi jiwa ke Adwords.

Walaupun benci, adakalanya terasa rindu.
Runlah sedikit.
mencemar duli.

Tetapi Adwords lebih menarik untuk didalami.
Sasaran mobile yang menggiurkan.
HTML5, Flash. extension lokasi, arahtuju
Google Web Designer
bla bla bla


Tapi aku keseorangan.
kawan2 semua Fb Ads,
Aku di Adword.
Nasib baik ada Amran.
Boleh cakap bahasa sama.












Sabtu, 30 Ogos 2014

GST ... Rakyat tak perlu tunggu Pakatan Rakyat lagi .. Mari fikir perisian

Akta CBP/GST telahpun diluluskan pada April yang lalu, telah diwartakan pada jun 2014.

Rakyat yang sebelum ni berharap, pada pakatan rakyat untuk mengagalkan Akta CBT/GST, sebagai mana dahulu Pakatan Rakyat berjaya mengengekang kenaikan harga minyak.

Tapi bab GST tidak bersungguh-sungguh.

Agak pelik juga, GST telah diketahui seawal 2013, dibentangkan di Parlimen pada April, tetapi merancang demo besar besaran pada 1 Mei.

Atas sebab apa nak tangguh demo sehingga selepas lulus, saya pun tak tahu.

Adakah sebab nak sekalikan dengan penyokong sosialis nak sambut Hari pekerja?
Atau terpengaruh dengan Sosialis?

Adakah Pekerja sahaja yang kena GST?

Para peniaga kalau masih lagi menunggu Pakatan Rakyat berjaya hapuskan GST, maka banyak keputusan perniagaan (business decission) tak dapat dibuat.

Masa berlalu.

Ketika rakyat baru sedar nak bantah GST, Ruang berita ditukar ke cerita "Langkah Kajang" dan kemudiannya "Sinetron MB Selangor". Satu langkah yang dibuat oleh penyokong GST bernama Anwar Ibrahim, untuk menjatuhkan penyokong GST bernama Khalid Ibrahim.

Rakyat kena tunggu sampai episod ke berapa? Ada sahaja watak baru masuk dalam Sinetron.



Peniaga yang berada di sempadan 500k jualan setahun, masih berkira-kira samada nak daftar atau tidak.
Apa pro dan kontranya.

Ada juga yang belum mula fikir untuk buat keputusan.

Peniaga yang sudah layak, pun ada nak buat keputusan.
Memang kena daftar, samada nak tangguhkan daftar atau tidak. Atau nak tunggu pakatan Rakyat juga?

Ada garismasa yang telah berlalu.
Pendaftaran untuk jadi pembekal perisian sah yang dilulus GST berakhir hari ini.
Eh, semalam. (29 Ogos 2014).

Masih lagi boleh bangunkan perisian, tetapi perisian itu tidak sah untuk digunakan dengan baucher SME corp, dapat 1k.

Jadi kalau kita nak buat perisian murah dengan niat nak bantu peniaga, maka sudah terlambat.
Tapi kalau nak buat untuk kasi percuma/libre/terbuka , masih boleh lagi.

Banyak maklumat yang peniaga belum tahu.

Saya sendiri yang ikuti GST pun ada juga yang belum tahu rupanya, sehinggalah terduduk dalam seminar.

Pembekal perisian sah, sudah faks iklan mereka, dengan menakut-nakutkan tentang penalti kalau salah kira.

Peniaga nak kena buat keputusan untuk beli perisian atau tidak.
Mana yang sudah ada POS/Inventori pun kena buat keputusan juga.

Kalau POS dibuat oleh syarikat XYZ, tapi tiada kemaskini untuk GST, maka dia kena fikirkan penyelesaian.

Adakah perlu tukar keseluruhan sistem untuk patuh(comply) GST?

Ada juga syarikat yang POS dibuat oleh syarikat lain, tapi tengah pilih perisian baru yang  pauh GST, konon-kononnya boleh sambung dengan POS/Inventori itu.

Adakah perlu untuk ada perisian patuh GST, untuk patuh Akta CBT/GST .

Persoalan ini bermain di kepala saya malam tadi.
(maksudnya sudah 2 malam saya fikir perisian GST).

Kalau diikutkan saranan pegawai SME Corp, dia memang suruh cari perisian, sebab kerja dia nak kasi 1k pada yang beli perisian 'sah'.

Bila diteliti semula.
Sebenarnya, tidaklah diwajibkan untuk beli perisian sah.

Maklumat daripada pautan di bawah, telah menunjukkan apa keperluan teknikal yang diperlukan kastam.

http://gst.customs.gov.my/ms/rg/SiteAssets/accounting_software/GUIDE%20ON%20accounting%20software%20as%2013032014%20Final%20G5%20Treatment.pdf

Agak pening juga kalau nak fahamkan.
Dipendekkan cerita, Kastam hanya nak format fail "GST Audit File"

Itupun sebenarnya GST Audit File tidak ada dalam Akta.

Bab akta CBT/GST ini, kena cari peguam yang mahir akta CBT/GST ,
Kalau Zul Hazmi sibuk, Zul Khairi pun boleh lah...

Dalam GST audit file (GAF) itu terkandung macam-macam maklumat.
Belian/Jualan
Setiap transaksi kena simpan jadi GAF samada dalam bentuk XML atau “pipe” delimited text file format

Kalau tengok XML itu macam pening, tapi kalau "fail teks dipisahkan oleh paip" , masih boleh dihasilkan tanpa perlu beli perisian 'sah'.


Andaikata anda sudah mempunyai shopping cart sendiri, sebagai contoh Magento atau Opencart, mesti ada kaedah untuk convert dari pangkalan data. Atau terus jadikan report dalam GAF.



Untuk yang berniaga transaksi sedikit, mungkin boleh buat form dalam google doc, terus simpan sebagai GAF.

Atau terus key in manual di gnumeric atau LibreCalc.

Ini bukan saranan untuk tidak beli perisian, tetapi pemberitahuan bahawa anda kena putuskan sendiri apa cara nak guna.

Samada nak beli perisian dapat 1K atau tidak.
Kalau tidak, nak buat macam mana.

Apa pun, anda masih ada pilihan untuk tidak buat keputusan, guna alasan "masih mengharap pakatan rakyat gagalkan GST".























Jumaat, 29 Ogos 2014

Tolong! Aku belum Merdeka dari 'Remote Control Amp'

Selamat bersedia untuk 'Merdeka', hidup kita semakin hari semakin kurang merdeka.
Ada sahaja candu yang membuatkan kita bergantung pada itu dan ini.

Merdeka sering ditafsirkan dengan 'sudah senang', walhal merdeka adalah bebas daripada pergantungan, walaupun terpaksa hidup susah.

Ini alat kawalan jauh saya untuk amp.



Biasanya amp mempunyai knob (apa istilah BM nya? )
Knob mengawal kekuatan bunyi.

Kebiasaannya, pelanggan astro mengawal bunyi dengan alat kawalan jauh astro.
Namun, disebabkan saya memilih untuk menggunakan isyarat audio yang keluar adalah digital maka sudah tidak boleh mengawal kekuatan bunyi menggunakan pendekod Astro.

Pelik juga, kenapa dia tak buat isyarat digital yang boleh di naikturun.

Peranti lain pun ada juga yang boleh keluarkan isyarat digital, tapi boleh pula turun naik volum.

Dijadikan cerita, knob amp memang susah lama rosak.

Jadi satu-satunya cara untuk menaikturunkan kekuatan bunyi adalah menggunakan alat kawalan jauh ini.

Kalau ianya tersorok maka 'menjajau' mencarinya.

Yang rizab pula tiada.

Biasanya, alat kawalan jauh ini yang manjadi sandaran kepada yang lain, sebab dia boleh menghantar isyarat menyerupai isyarat lain.

Tapi yang lain untuk tiru dia belum ada.

Jadi apa saya perlu buat untuk merdeka?

Cari remote yamaha di pasar malam sebagai rizab?
Cari alatkawalanjauh boleh diprogram?
Guna USB IRDA untuk kawal daripada komputer? (kerja banyak kalau guna cara ini)
Atau cara lain?












Khamis, 28 Ogos 2014

Bendera PASTI Berkibar


Khamis, 21 Ogos 2014

Ucapan selamat Menyambut Hari Kemerdekaan





via IFTTT

Google+ Hasbullah Pit