Banyak kali saya dengar, "nak buat macam lazada" "nak buat macam Zalora", "nak buat macam 7eleven".
Memang ramai orang meniru.
Tetapi kebanyakkannya yang meniru gagal meniru.
Tak salah meniru, tetapi bukan tiru outputnya sahaja, tapi perinciannya tidak ditiru.
Beberapa tahun dulu, ketika 7 eleven berkembang, ramai yang mula nak meniru 7 eleven, namun ramai juga kecundang.
Disiplin 7 eleven memang tinggi, setiap benda terperinci.
Kalau sudah boleh tiru apa yang 7 eleven buat, sudah cukup baik. Tidak perlu menjadi 7 eleven, tapi disiplin peruncitan tinggi tu boleh ditiru.
Yang bukan kedai serbaneka pun boleh tiru.
Cara merchandising, planogram, label, SOP semua boleh tiru, tanpa perlu menjadi kedai serbaneka 24 jam juga.
Sekarang musim tiru Lazada Zalora.
Hmmm
Memang popular sekarang ini, cuma tang mana yang perlu ditiru.
Bukan sekadar laman web yang ada shopping cart, tapi ada banyak lagi perkara yang mereka buat.
Cara mereka iklan
Cara mereka 'remarketing'
Cara mereka punya polisi pemulangan barang.
Cara mereka bungkus.
Tag apa mereka letak.
Cara mereka main Google Search Network (Adwords), main subdomain
Kita boleh tiru macam-macam walaupun kita tak ada shopping cart.
Cubaan nak baca tag yang ada pada Zalora, sampai 'ranap' Google Chrome....
Ada 31 tag .. bila nak view, terus 'ranap'
Yang ini baru boleh baca...
Itupun pening, Saya pernah baca sedikit Google Tag Manager, namun saya memutuskan 'nanti dulu'.
Orang yang 'email marketing' akan tiru dia punya cara kutip emel,
Orang grafik akan tiru grafik dia...
Nak tiru Mereka letak tag banyak banyak?
Kenapa? kenapa ada banyak tag?
Jadi itu semua perlu dikaji dahulu sebelum anda tiru.
Mungkin anda tak perlu menjadi seperti mereka tetapi anda bekerja cara mereka.
Rabu, 31 Disember 2014
Home »
Adwords
,
Chrome
,
Ekonomi
,
google
,
Internet
,
Pemasaran
,
peruncitan
» Nak tiru Lazada, Nak tiru Zalora, Nak tiru 7eleven
Artikel yang bagus.
BalasPadamTerima kasih berkongsi di sini.