test

Jumaat, 3 Oktober 2014

Iklan Facebook Neelofa Melampau?

Tadi saya buat ujian Google Custom Search di Blog ini, bila cuba cari 'Neelofa', Tak pelik kalau ada orang iklan laman web sendiri tapi disasarkan katakunci 'neelofa'.

Tetapi kes Facebook ini pelik. Dia menggunakan nama Neelofa sebagai iklan dia sekali. Saya tak pasti samada Neelofa dapat bayaran daripada Facebook atau tidak.

Kalau nak cari Neelofa dalam Facebook, kena perlu daftar dulukah? Ada berapa banyak Fanpage Neelofa tiruan dalam Facebook, siap ada yang jual ubat kuat.


Kalau benar Facebook dapat kebenaran daripada Neelofa untuk iklan guna nama Neelofa, kenapa tidak page tiruan itu dibasmi dulu?

Kalau Benar facebook dapat kebenaran iklan guna nama Neelofa, kenapa tak tunjukkan terus URL Neelofa sebenar? Nak suruh ornag daftar dan cari sendiri dan jumpa yang tiruan?

Neelofa kan lebih sinonim dengan instagram noorneelofa yang no 2 baling banyak pengikut di malaysia.


Khamis, 2 Oktober 2014

Rasionalisasi Candu: Penagih tetap menagih walau dos kurang

Harga Minyak tak naik, hanya rasionalisasi Candu.

Candu dikurangkan, tetapi penagih tetap menagih.

Pengurangan candu bukan bertujuan untuk menghentikan ketagihan, sebab candu masih ada, penagih dibiarkan menagih.

Hutang nak beli candu sudah banyak.
Swipe kad kredit sampai 600 bilion.
Maka pembekal candu pun kurangkan dos candu.

Kenapa pembekal candu sibuk nak beri candu?
Candu bukan sebarang candu, candu itu boleh sorok kenaikan harga barang.
Pembekal candu tahu, bila swipe kad kredit harga barang naik.

Nilai ringgit tu kasi lambat sikit jatuh nilai,
Sementara itu boleh rembat guna nilai yang masih tinggi.

Tapi taknak kasi kesan drastik, maka diberikan candu.
Takut jadi macam zimbabwe.
Orang Zimbabwe tak pandai guna candu.

Penagih candu tak tau, dia ketagih.
Penagih BN dan penagih PR, sama-sama menagih.

Penagih BN kena kasi hujah Bagusnya ada candu,
Penagih PR kasi hujah, candu penting untuk rakyat.

Penagih PR banyak yang percaya ajaran Budak kolej kesayangan ketum.
Kononnya candu lebih boleh turunkan harga barang.

Tapi 2010-2013 minyak tak naik pun, tapi barang naik juga.
Apa punya teorilah...

Apa pun budak kolej kesayangan ketum, sudah sibuk dengan langkah kajang.

Kata-kata ala Hitler
Aku boleh hapuskan semua candu, tapi aku tinggalkan sedikit candu, supaya anda boleh tahu nikmat menagih.





Rabu, 1 Oktober 2014

Emel dari Facebook yang Mengganggu Tahap kesuburan

Harga Minyak naik?
Tapi fokus saya terganggu oleh beberapa pucuk emel daripada Facebook.

Tak kala akaun "Tempopary Lock" , nak verify akaun tak boleh sebab ada ralat, dapat pula emel sebegini.

Ini kononnya berhati mulia nak bagitau ada banyak notifikasi




Yang ini pula, nak bagitau kita, sesuai sangat iklan masa sekarang ini.
Aduhai, Nak log in tak boleh, nak iklan.



Yang ini lagi menyedihkan, Emel nak kutip hutang, tapi tak boleh login.



Kalau aku mati macam mana?
Nak jawap dengan malaikat "account is temporarily locked" ?

Harga minyak naik malam ini


Gambar dijumpai di Google+ seseorang

Hasil daripada kelekaan ahli politik dengan "Langkah Kajang", maka ini hasilnya.




Selasa, 30 September 2014

Malaysia dah makin pelik, Menteri pun terlibat nak exclude Internet Ads


Sudah makin pelik dunia pemasaran internet hari ini.
Menteri pun campur tangan, mana nak iklan.

Mungkin kita akan lihat, Mentri campur tangan bab SEO kekeke

Padan Muka, Blog Penipu sudah ku sekat

Sekembalinya saya ke dunia blog ini, kali ini bukan sekadar sebagai penulis blog , tetapi juga sebagai pengiklan.

Banyak blog yang guna nuffnang dan Innity, tetapi peniaga kecil tak mampu nak beriklan di situ, jadi Adwords lah yang sesuai.

Namun, wujud pula laman web yang mengambil kesempatan,

Sekarang musim orang pos benda yang sudah viral, di blog atau laman web sendiri, macam kandungan sendiri hanya untuk dapat.

Bab kandungan itu sebagai pengiklan,saya tak kisah nak sensasi mana pun. Tapi kalau boleh janganlah sampai semi-porn.

  • Gambar Gadis Melayu Bertudung Yang Sangat Melampau  , 
  • Pelajar perempuan 'offer' tubuh untuk beli Samsung Note 3


Saya bukan nak iklan ubat kuat.

Jadi kalau anda nak buat blog atau website benda-benda viral banyak mana pun.
Lagi banyak lagi bagus. Pengiklan suka ada banyak laman web benda-benda viral dan sensasi.

Cuma pengiklan tak suka kena tipu.

Terdapat laman web / blog yang terlampau tamak, sampai sanggup menipu pengunjung dan juga penipu pengiklan.

Ada banyak jenis klik palsu yang dicuri.

Yang paling jahat sekali ialah jenis yang tiba-tiba gelapkan skrin, kemudian ada gambar dan butang pangkah.
Butang pangkah itu bukannya sekadar nak tutup gambar itu dan kembali ke pembacaan, tetapi dia akan automatik klik iklan yang.
Sebagai contoh, tiba2 skrin gelap, ada gambar kucing, klik butang pangkah, tiba2 page lazada dibuka.
dan Lazada kena tipu.


Yang ke 2 jahat ialah guna teknik skrin gelap juga. Keluar iklan, dan tulis klik link below to continue.



Yang ini, kurang jahat sikit, sebab masih boleh klik untuk tutup, cuma peratusan orang terklik iklan adalah terlalu tinggi. Kalau dia tulis 'Click Here' pun orang boleh terkeliru.


Yang ke 3 jahat ialah yang ni.

Dia suruh klik 2 kali untuk close.
tapi bila klik sekali , iklan lain akan masuk, tetapi lokasi tempat klik tu pun bergerak, jadi kemungkinan terklik iklan adalah tinggi.
Sampel pada gambar itu sudah tiada iklan, mungkin google sudah blok dia .


Jadi 3 jenis iklan di ats itu memang saya blok.

Dalam dunia pengiklanan web, publisher pun cari makan, pengiklan pun cari makan.
Kalau publisher curi pengiklan, apa cerita?

Pengiklan Adwords bukannya kaya sangat, ada yang budget RM 300 sebulan sahaja.

Boleh sahaja iklan di Facebook atau Google Search Network, tapi duit itu tak sampai publisher/penulis blog , pemilik laman web.

Pengiklan juga boleh naikkan bidaan di laman web yang dia suka.
Sebagai contoh, semalam saya naikan bidaan di kujie2.com , mahal sedikit pun tak mengapa, kawan-kawan.

Jadi, kepada blogger yang guna Adsense, sila komen si bawah, saya nak naikkan bidaan iklan di blog anda.

Untuk pemilik blogger blogspot, saya memang nak cadangkan anda guna adsense, walaupun anda ada nuffnang, atau jual iklan sendiri, apply sekali adsense.  Kalau ada walau sedikit tag adsense di laman blogspot, automatik versi mobile pun ada iklan.











Ahad, 28 September 2014

Kenapa orang suka leave group Whatsapp?






Kenapa orang suka leave group Whatsapp?

Whatsapp adalah satu medium komunikasi baru,

Whatsapp adalah satu medium komunikasi baru,
  1. dimana boleh menggantikan SMS,
  2. pada masa yang sama boleh mengambil fungsi mailing list,
  3. dan pada masa yang sama boleh mengambil fungsi chit chat.
  4. Ada juga yang guna whatsapp sebagai mengambil fungsi media sosial.

Jadi belum ada panduan etika whatsapp/telegram yang berwibawa.

Tidak seperti mailing list dimana ada panduan, dan panduan itu boleh dirujuk untuk menjadikan panduan bagi mailing list lain.

Sebagai contoh:

Dalam radio dulu saya pernah dengar ada tips supaya supaya ucap selamat datang pada ornag yang baru masuk.

Saya tidak setuju ianya sebagai tips.
Kalau Group 10 orang, boleh dikira sesuai, tetapi kalau group 50 orang, maka tak sesuai.
Bayangkan kalau ada 20 mesej selamat datang, maka mesej yang terdahulu akan tenggelam.

Jadi kena bezakan whatsapp group itu rasmi atau tidak.
Untuk yang rasmi, tulis sedikit-sedikit pun sudah memadai.

Whatsapp cirinya tidak threaded, jadi sukar nak ulas perkara yang tertinggal sebelum ini.
Tetapi jika dipenuhkan dengan "Nanti kejap aku datang", "saya sokong".

Ramai orang tidak mempunyai cukup masa untuk baca semua.
Mereka mahu baca yang penting sahaja.

Jadi untuk Group rasmi, maka perlu dikurangkan perbualan yang tak perlu.

Ada tips di radio, tentang whatsapp supaya balas cepat-cepat.
Sebenarnya tip itu tak sesuai, sebab memang ada ramai orang yang buka telefon sekali sekala.
Ada masa untuk perkara lain, keluarga, pekerjaan, tugas dan tanggungjawap lain.

Jadi yang hantar whatsapp perlu bersabar menanti balasan.

Pengguna whatsapp perlu bezakan group rasmi berbilang umur, dengan group chir-chat rakan sebaya.

Ada juga yang menggunkan whatsapp sebagai ganti media sosial.
Apa yang sepatutnya dia boleh pos di Media sosial, diposkan ke group.
Kalau ada 10 group, 10 benda sama dia hantar.
Kalau hantar 10 gambar?
Bayangkan kalau ada orang yang sama sertai beberapa group yang sama dengan orang yang hantar 10 gambar itu?

Begitu juga artikel, cukup sekadar pautan ke artikel.

Masalah whatsapp/telegram ialah dia terlalu benarkan banyak kandungan, sehingakan, nanti nak skrol atas sudah susah.

Kalau benda penting. dihantar sebelum artikel2 panjang sipos, pasti pengumuman itu akan tenggelam.

Lainlah kalau Whatsapp ada fungsi papar sebahagian artikel dan ada "read more".

Kalau dalam mailing list, memang boleh hantar benda panjang, sebab pembaca nampak tajuk dahulu.
Boleh dibaca kemudian atau boleh baca yang lain dulu.

Untuk tujuan hantar gambar banyak-banyak, atau artikel panjang, boleh gunakan media sosial.
dan kemudian beri pautan.

Kalau nak hantar gambar juga, cukup 1-2 gambar, tak perlu sampai 8 gambar.

Apa pun, sebenarnya whatsapp tak sesuai untuk perbincangan rasmi, tetapi boleh juga digunakan sebagai perbincangan rasmi tetapi kena ada ettique supaya tidak 'flood'.

Untuk kegunaan chitchat, atau alumni kawan kawan lama, sukahatilah nak buat apa pun.









Google+ Hasbullah Pit