test

Isnin, 16 Februari 2009

Qirat, Carat, Karat, Sokong Hujah sokong PPSMI?

Semua bidang ilmu boleh dikaitkan dengan PPSMI, kerana ia melibatkan istilah yang berasal dari luar.

Cikli mengatakan dalam perbincangan tentang 22 karat, ianya seolah-olah memihak kepada pro PPSMI

Cikli on 2009 Februari 15 08:10
karat = carat
karat = corrosion
carat = corrosion?

satu lagi poin untuk penyokong ppsmi.

Adakah kekurangan istilah Bahasa Melayu menyebabkan penyokong PPSMI boleh bergembira?

Bahasa Inggeris menggunakan "Carat" untuk 2 maksud, iaitu untuk jisim dan ketulenan.
Bahasa melayu menggunakan "Karat" untuk 3 maksud, jisim, ketulenan, dan berkarat .

1 perkataan mempunyai banyak makna adalah perkara biasa.

Adakah "Carat" itu istilah yang mula-mula digunapakai untuk merujuk kepada maksud jisim 1 carat?

Arab menggunaka "qirat"
Jerman, Dansk, Polski,Norsk, Turki menggunakan Karat.
Belanda menggunakan "Karaat"
Portugis dan Sepanyol menggunakan "quilate"
Català guna quirat

Yang mana satu lebih awal, Karat atau Qirat? atau "Carat" yang awal?

Para pendokong PPSMI yang taksub dengan Inggeris seolah-olah mengatakan bahawa Bahasa Inggeris itu bahasa Ilmu sejak dari dulu.

Kalau "Carat" Inggeris lebih awal daripada Qirat, atau quirat atau quilate. Bagaimana bangsa Portugis Sepanyol dan Català menggunakan istilah yang cukup berbeza dengan Inggeris?

Tamadun Rom dan Greek sudah menggunakan istilah solidus untuk merujuk kepada karat(jisim).

Arab Islam menggunakan qirat.

Saya -agakagak ,Mungkin Portugis dan Sepanyol mencipta istilah berdasarkan qirat arab. Mereka lebih dekat dengan Andalusia. Dan mungkin istilah "Karat" Jerman mungkin juga berasal dari Arab, disalin setelah Perang Salib?



Mana Inggeris?
Inggeris belum jumpa lagi jalan laut ke Asia. Belum keluar dari zaman gelapnya.

Kalau Inggeris melaksanakan dasar pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Sepanyol, istilah 'carat' sepatutnya "quilate".

Kalau "carat" Inggeris memang tercipta sebegitu, mengapa dari sudut ketulenan, orang menggunakan 22K, 24K dan bukannya 22C atau 24C?

Ahad, 15 Februari 2009

22 karat Dinar Emas , merujuk kepada Berat atau Ketulenan?

Sejak dari mula lagi saya agak ragui kenapa Dinar emas spesifikasinya 22k , (emas 916).

Spesifikasi popular dinar emas, tidak kira daripada Islamic Mint, atau Dinar Emas Kelantan atau Public Dinar menggunakan emas 916, beratnya 4.25 gram.

Apabila saya mengatakan bahawa umat islam perlu memilih spesifikasi dinar samada emas 10 atau 916 ,

"Ustaz Rafidi" Menjawap:


Dinar emas mengikut ukuran dalam kitab Arab adalah emas 916 cuma tak disebut secara terus emas 916 disebut 22/24 qirat atau bahasa moden 22 karat , 2/24 nisbah perak mesti ada didalamnya : Buku Al Maqrisi

karat atau qirat mempunyai dua maksud.
yang pertama ialah ketulenan, yang kedua ialah jisim, atau berat iaitu 1 qirat bersamaan 200mg.

Apakah yang dimaksudkan dengan 22 qirat?
kalau dari sudut  ketulenan maksudnya 916lah.
Tetapi kalau qirat itu adalah berat, maka 22 qirat/carat itu ialah 4.4gram

200mg * 22 = 4,400 mg = 4.4 gram.

Ops, sudah jauh dari 4.25 gram.



Adakah berat bagi 1 carat itu sememangnya 200mg sejak dari dulu?

Selain carat, nilai timbangan untuk benda kecil ialah mithqal, grain.
Wujud kemungkinan berat 1 mithqal , atau 1 carat atau 1 grain tidak sama dengan zaman sekarang.

Zaman sekarang ini 1 carat ialah 200mg, itu pun ianya piawaian metrik.

Sebelum itu, piawaian carat berubah-ubah  mengikut tamadun.
Kemungkinan 1 carat pada zaman Rom Byzantine ialah 196mg sahaja.

Mari kita kira balik berapa berat 22 carat.

196mg * 22 = 4.312g

Sudah hampir dengan 4.25g

Kita kira lagi berapa berat 1 carat kalau mengikut piawaian 1 grain = 64.79891miligram DAN 1 carat ialah 3 1647/9691 grain.


(3+1647/9691)*64.79891=
205.40940204313280363223609534619750283768444948921629



berat 22 carat sudah menjadi 4.519.00684494892167990919409761634506242905788876275838g


makin jauh dengan 4.25g


Makin pening

Sabtu, 14 Februari 2009

Jed Yoong Hasut Benci Raja?

Saya tidak sedar beberapa pemuda di Johor telah membuat laporan polis tentang terjemahan artikel Tulang Besi yang diterjemah oleh Jed Yoong.

Yang hairannya, Laporan polis hanya dibuat terhadap penterjemah.

Mungkih selepas ini mereka akan membuat laporan polis terhadap babelfish.altavista.com ?
Atau mungkin laporan polis terhadap kamus?


Saya tidak nampak mana dia unsur hasutan untuk membenci raja wujud dalam tulisan Tulang Besi.

Tulisan tulang besi hanya memberi pesanan kepada PAS supaya jangan terlalu mempercayai raja.

Apa masalahnya?
PAS boleh tidak begitu mempercayai instusi Raja sambil hormat kepada Raja.

Tok Guru Nik Aziz pernah menulis tentang bagaimana Raja itu perlu menyesuaikan diri supaya rakyat tetap menghormati raja.


"Ayahanda" pernah berborak dengan "anakanda" tentang kaitan Sistem beraja dengan sistem Khalifah.

Adakah dengan mengatakan bahawa Raja tiada kuasa, ianya hasutan untuk membenci raja?

Adakah dengan mengatakan Raja dilindungi oleh undang-undang maka kita membenci raja?

Saya tidak pasti, mungkinkah naluri hormat raja dan sayangi raja wujud secara tabiie di dalam setiap manusia?
Jika tidak wujud naluri itu, masakan dunia ribuan tahun yang lalu menggunakan sistem beraja?

Empayar Rom pun mempunyai raja walaupun mempunyai Senat.

Tidak mustahil kalau di Malaysia, kembali kepada sistem beraja, kalau Raja boleh dihormati dengan rela hati oleh semua rakyat.

Jumaat, 13 Februari 2009

KESIAN....

Bulan penuh 2012, kata Prof Hamirdin sendiri tanya sendiri jawap.

Nampak macam Prof Hamirdin tak berapa betul, rupanya aku lagi tak betul.


1. Siapa yang promosikan: orang Melayu perlu tahu kurang ajar: KESIAN...

2. Dulu Agong boleh pilih untuk tidak restu pindaan perlembagaan, tapi dalam tahun 1983, artikel 66 perlembagaan persekutuan telah dipinda. Agung sign ke, tak sign ke terus jadi undang undang. Maknanya kuasa veto istana telah direntap. Siapa punya angkara? KESIAN....

3.Tahun 1993, artikel 32,38,42,63,72,181 perlembagaan Malaysia telah dipinda yang menyebabkan raja raja Melayu hilang kekebalan dan membolehkan mereka didakwa di mahkamah. Siapa punya kerja? KESIAN...

4. 28 April 1993, Tengku Ibrahim telah secara salah ditabal sebagai sultan Kelantan. Ini jelas satu usaha jahat, derhaka dan menghina Sultan Kelantan serta menghina institusi raja raja. Siapa buat kerja ini? KESIAN...

5. Semasa zaman semangat 46, apabila sultan tidak mahu diheret sama dalam kancah politik, ada jongos menjerit: biar saya derhaka! siapa tu? KESIAN....

6. Seorang bekas menteri besar kelantan pernah berarak menuntut Sultan Kelantan turun tahta. Puak mana yang kurang hajar tu? KESIAN...

7. 1974, menteri besar Perak pada masa itu tidak mahu akur dengan perintah Sultan Idris. Siapa yang derhaka tu? KESIAN...

8. Standard -Chartered Bank saman Almarhum Yang DiPertuan Negeri Sembilan. Siapa yang ajar tu? KESIAN...

9. Selepas piliharanraya Mac 2008, Sultan Terengganu dinista dengan kata kata kami nak idris, natang! Siapa punya kerja tu? KESIAN...

10. Di Perlis pun pada masa yang hampir sama Sultan Perlis dinista. Siapa punya kerja? KESIAN...

Rabu, 11 Februari 2009

Pelanggan adalah Raja

Dalam sektor peruncitan, pelanggan dianggap raja. Bukan raja yang boleh dibeli tetapi raja yang membeli.

Namun "raja" itu adakalanya melakukan kesalahan.

mungkin dia merokok di premis perniagaan yang dilarang merokok.

Maka pekerja di ajar dialog ini.

"Harap maaf encik, Di sini tidak boleh merokok"

Perkataan encik boleh digantikan dengan "Tuan" atau "boss"

"Sorry boss, sini tak boleh merokok"


Namun ianya agak lari daripada konsep pelanggan adalah raja.

Maka apabila pelanggan merokok di premis larangan merokok, hendaklah ditegur dan dilayan sebagai raja.

"Ampun Tuan beribu-ribu ampun
Mohon Derhaka, Di sini tidak boleh merokok."

Gambar Ceramah YB Salahudin di Sempang



Sila Skrol ke kanan

Kenyataan Media JIM Pelik

Telah tersiar kenyataan media JIM (Jemaah Islah Malaysia) tentang krisis di Perak di BloggerNetwork dan bersetuju untuk mengusulkan 6 perkara.



1. menyelesaikan kemelut ini melalui rundingan;
2. mengisytiharkan gencatan senjata” dengan menghentikan acuman (agitation) di peringkat akar umbi, berhenti membuat laporan-laporan kepada polis, memberhentikan perbalahan melalui media massa;
3. menjaga status dan martabat institusi raja dengan tidak mengheret pihak istana di dalam pertikaian ini;
4. menyelesaikan kesahihan pendirian masing-masing dengan merujuk kepada Undang-undang. Jika perbincangan pakar undang-undang kedua-dua belah pihak tidak mencapai kata sepakat, perkara ini bolehlah dirujukkan kepada mahkamah;
5. Jika dirujuk kepada mahkamah, persetujuan harus dibuat tentang pemerintahan negeri Perak sebelum mahkamah memberikan keputusan;
6. membubarkan Dewan Undangan Negeri untuk membolehkan piliharaya peringkat negeri Perak diadakan. Ini mengembalikan hak kepada rakyat untuk membuat penentuan. Mungkin juga ini adalah jalan yang paling cepat dan muktamad.

Pembubaran DUN dilihat sebagai langkah terakhir untuk menyelesaikan krisis.


Namun Krisis pula berpunca daripada keengganan Sultan membubahkan DUN.


Bagaimana ianya menjadi langkah terakhir?
Kalau ianya menjadi langkah pertama dan dilaksanakan, tidak perlu langkah yang asalnya no 1 hingga no 5

Selepas potong jadi begini....


1. membubarkan Dewan Undangan Negeri untuk membolehkan piliharaya peringkat negeri Perak diadakan. Ini mengembalikan hak kepada rakyat untuk membuat penentuan. Mungkin juga ini adalah jalan yang paling cepat dan muktamad.

2. menyelesaikan kemelut ini melalui rundingan;
3. mengisytiharkan gencatan senjata” dengan menghentikan acuman (agitation) di peringkat akar umbi, berhenti membuat laporan-laporan kepada polis, memberhentikan perbalahan melalui media massa;
4. menjaga status dan martabat institusi raja dengan tidak mengheret pihak istana di dalam pertikaian ini;
5. menyelesaikan kesahihan pendirian masing-masing dengan merujuk kepada Undang-undang. Jika perbincangan pakar undang-undang kedua-dua belah pihak tidak mencapai kata sepakat, perkara ini bolehlah dirujukkan kepada mahkamah;
6. Jika dirujuk kepada mahkamah, persetujuan harus dibuat tentang pemerintahan negeri Perak sebelum mahkamah memberikan keputusan;

Google+ Hasbullah Pit