test

Khamis, 31 Julai 2008

Dinar Emas Kelantan Habis, Tadi Ada Orang Beli 85 keping

Ramai orang perkatakan tentang harga minyak dunia turun, dan mengatakan kerajaan patut menurunkan harga minyak.

Pada masa yang sama, harga emas pun turun.

Sebenarnya, Harga Dollar naik seketika, menyebabkan harga minyak dan emas turun.

Maka jadilah pesta "Gold Rush 2008".
Ya, hari ini adalah masa yang sesuai untuk "shopping" Dinar Kelantan.

Maka saya buat kerja gila, nak pergi KL (dari Melaka) semata-mata nak beli Dinar Emas di Jalan Raja Laut.
Kalau saya beli Dinar Emas cap "Islamic dinar", harganya tinggi, premiumnya 20% berbanding dinar emas kelantan iaitu 5 %.

Perbezaan 15% itu boleh dijimatkan kalau beli dinar kelantan, akan tetapi jauh pula.

Kalau beli emas bernilai RM 2000, 15% ialah RM 300.
memang boleh lepas minyak & tol untuk ulang alik melaka.

Maka tercarilah dimana Jalan Raja Laut. Sudah lama jadi orang kampung, berpusing-pusing.
Jumpa Pejabat PAS, saya masuk, rupanya Ar-Rahn diseberang jalan. Pandai pula dia berada di hadapan Public Bank, macam mereka tahu duit yang diperuntukkan untuk beli emas itu dalam Public Bank.

Agak menghampakan apabila mereka kata Dinar sudah habis.
"Tadi ada orang beli 85 keping".

Kalau saya pun sanggup datang dari jauh, tak mustahil ada orang yang berada boleh beli 85 keping.
Sehinggakan sekeping pun tiada tinggal.

Di Cawangan Kajang pun habis kata mereka.

Nak buat macam mana, namapun "Gold Rush 2008".

Mereka kata lusa akan ada.

Hmmm, saya belum kira lagi, penjimatan berbanding beli Dinar di Melaka berbanding Dinar Kelantan di KL boleh lepas atau tidak untuk 2 kali ulang alik KL.

Walaupun gagal untuk beli Dinar Emas Kelantan, sekurang-kurangnya saya sudah tahu dimana tempatnya.

Terjumpa satu pamplet tentang francais.
Menarik juga kalau boleh buka Ar-Rahn di Negeri Melaka tapi modal yang diperlukan 500k.
Saya tiada 500k tetapi boleh cari orang yang ada 500k untuk dia buka Ar-Rahn di Negeri Melaka.

Tak perlu terkejar-kejar ke KL.

Akhir sekali, saya dapat kad nama Hassan Shukri, esok boleh bincang tentang pembukaan Ar-Rahn di Melaka, samada Permodalan Kelantan Berhad ada rancangan, atau memerlukan francaisi orang Melaka.



Peringatan kepada diri sendiri:
Lain kali telefon dulu sebelum datang.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit