test

Selasa, 17 Julai 2007

Cerita fasal 'Purchase Order'

Mungkin hanya aku seorang sahaja yang tak suka cara buat pesanan guna excel, & kemudian emel. Bagi aku, sejak dahulu lagi, emel adalah emel, sistem permesejan bukan sistem penghantaran fail. Walaupun emel boleh dilampirkan dengan fail tapi ia bukan direka khas untuk menghantar fail. Apatah lagi kalau fail yang dilampirkan itu besar.
300k, kalau guna dialup, merangkak juga. Walhal, data yang sebenarnya adalah hanya beberapa bait.

Pernah satu ketika dahulu, selepas sesuatu mesyuarat, nama aku naik kerana tersenarai sebagai orang yang tak hantar pesanan guna emel. Nampak macam aku ni jenis buta IT pula.

Tapi sebenarnya, aku lebih suka hantar guna faks ketika itu, kerana bagi aku dia lebih menyenangkan. Kalau kita pandang dari sudut orang biasa hantar faks memang menyusahkan.
Kena cetak dahulu, kemudian faks. Aku hanya cetak_ke_faks.

Tapi memanglah si penerima pening kepala kerana kena buat data entri pula.

Jadi, Data patut dihantar melalui apa kalau bukan emel?
Apa guna wujudnya protokol FTP & HTTP?
kalau nak selamat SFTP & HTTPS.

Teringat zaman muda-muda dulu, satu syarikat perlu menghantar data setiap hari rabu, sabtu dan ahad ke satu syarikat lain. data tu amat kecil. Jadi setiap 3 hari tu, ada seseorang yang muatnaik data itu melalui ftp ke pelayan teratai aku tu. Ada 1 komputer lain, komputer biasa sahaja ada 1 robot yang periksa, kalau ada data yang dihantar ke teratai, dia pun GET data itu dan proses supaya dia boleh disiarkan.

Berbalik kepada cerita asal, aku lebih suka data tidak dihantar mengunakan emel, tapi kalau bleh menggunakan HTTP atau FTP. Mungkin FTP itu susah bagi kebanyakkan orang, HTTP mungkin sesuai untuk ramai orang, Ya, Ramai orang yang hantar emel berasaskan web tetapi muatnaik fail itu menggunakan HTTP. Maksudnya ramai orang telah menghantar data melalui HTTP tanpa disedari mereka.

Sekiranya ada pihak mahukan pihak tertentu


Format apa data perlu dihantar?
Mahu tak mahu, format excel dan doc berasaskan office97 akan mati dibunuh oleh ODF atau ooxml.

Dengan bantuan google aku jumpa ni "Purchase order xml".
po xml dikatakan boleh menggantikan EDI,
(Aku baru tahu yang rupanya sebelum ni orang guna "EDI" untuk purchase order dan ada format dia sendiri. kampung betul aku ni)

Menarik juga. Kalau google betul-betul , boleh jumpa converter antara po EDI ke po xml dan sebaliknya.

Sebagai super power peruncitan, aku rasa tak mustahil untuk 1 negara guna po xml.
Australia boleh ada spesifikasi NEIS Purchase Order Specification, Kenapa kita tak boleh ada "Spesifikasi Pesanan Pembelian XML"?








0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit